R.I.P ANDY MY

I tisdags kväll kom samtalet jag inte ville ha. Andy var dålig. Åkte upp till stallet och Ida och Emma hade konstaterat att han hade foderstrupsförstoppning. Han hostade och det rann slem och foder genom näsan på honom. Emma masserade halsen på honom men det hjälpte inte.
Efter konsultation med veterinär så skulle vi massera och promenera/gärna trava med honom. Efter 45 minuter så ringde jag vet som fick komma ut för att avliva honom.

Jag hade tidigt under promenaden bestämt att löser det sig inte själv så blir det avlivning. ¨Jag har ju redan tidigare bestämt att han ska avlivas efter sommaren och nu när ändå veterinären skulle komma ut så var det lika bra att ta beslutet nu.

Annika hjälpte mig genom att ringa till Pelle och fråga var han ville att vi skulle ta bort Andy. Så vi fick en sista promenad till sågen bakom gamla ridskolan.

När vet kom satt hon en kanyl i halsen på Andy inne i stallet vid banan. Då stod han och lutade huvudet i min famn vilket aldrig händer annars. Han följde villigt med i ficklampans sken ut till platsen och han stod stolt och tittade i fjärran när hon sprutade in avlivningsvätskan. Han tog ett par steg framåt innan han föll och rullade över på rygg med benen lutande mot husvagnen som stod där. Han ska då utmärka sig in i det sista. Jag och veterinären kunde välta över honom på sida så han låg bra iaf.
Jag täckte över honom med presenningar och gick därifrån.

Annika följde mig tillbaka till stallet och det kändes skönt att ha någon att prata med.

Onsdag morgon ringde jag till Lantbrukstjänst och bokade hämtning av kroppen så innan klockan tolv var dom och hämtade honom. De ringde närde nästan var framme och han som körde visste var sågen var så när jag kom upp hade han redan lyft upp Andy i luften och höll på att plocka av skorna. Jag tittade på när han hissade upp kroppen och bokstavligt släppte ner honom i conteinern.
Jag vet inte om jag är kall och grym men det bekomm inte mig särskilt mycket att de gjorde så. Det är tidens gång och han var ju redan borta och sprang med Bandit och alla kompisar på de evigt gröna ängarna. Jag tycker att det är intressant med veterinärarbete också så biten med avlivningen hade jag heller inte velat varit utan.

Tomt är det och onsdagen gick till stora delar åt till att gråta.

Camilla konstaterade bara att då kan vi köpa en ny Andy och när jag sa att det kommer att dröja så sa hon att då får vi låna nån häst då.

Hutlöst dyrt blev det. 4300:- kostade hämtningen och det var kontanta pengar som gällde. Idag kom fakturaunderlaget på veterinären på 6200:- så över 10000 kostade hans död.

Kommentarer:

1 Lena:

Stark du är som orkade med allt! Kram**

2 Lotta:

******************BÖÖÖÖÖÖLAR!!!!!*******************

3 Linda:

Otroligt fint skrivet. Verkar som allt flöt på bra och det är ju skönt. Som jag sa när vi pratade, hör av dig om du vill prata.

Kram

Kommentera här: